Liigu edasi põhisisu juurde

Intervjuu: kuidas muutub liiklus?

Intervjuu: kuidas muutub liiklus?

Jüri Lavrentjev. Pilt: TTÜ

Isesõitvate autode puhul on jalakäijad liikluses praegusest palju paremini kaitstud, ütleb TTÜ automehaanika professor Jüri Lavrentjev.

Milliseid mõjutusi toob kaasa isesõitva auto ilmumine liiklusesse?


Suureneb muidugi liiklusohutus, kuna inimlikke eksimusi on vähem. Lisanduvad tarkvaralised eksimused, kuid need on kiiremini parandatavad kui inimloomus. Tarkvara juhib autot alati kiiremini kui inimese võimed võimaldavad.
Väheneb vajadus uute teede järele, sest teepinda saab palju efektiivsemalt kasutada. Kaovad liikluse reguleerimise vahendid. Väheneb üldine kütusekulu, kuna liiklus on oluliselt sujuvam.

Kui isesõitva autoga peaks juhtuma liiklusõnnetus, siis kes jääks tulevikus teie meelest süüdi - kas autole juhtimise üle andnud autojuht või sõiduki loonud firma?

Ma arvan, et enamasti jääb süüdi autojuht, sest tema peab hindama, kas liiklusolud võimaldavad juhtimist üle anda või mitte. Praeguste oludega võrreldes on see analoogne õige sõidukiiruse valikuga. Firma jääb siis süüdi, kui on tegemist ilmselge tarkvaralise veaga ja auto ei tee seda. mida on lubatud. Mingil hetkel areneb tehnoloogia nii palju edasi, et see küsimus langeb iseenesest ära.

Kuidas käitub auto siis, kui liiklusõnnetus on vältimatu, kas auto hoiab ära näiteks teel olevale jalakäijale otsasõitmise ning seab ohtu autos oleva inimese või vastupidi?

Jalakäijale otsasõit on juba praegu suurusjärkude võrra ohtlikum talle kui autos olevale inimesele näiteks vastu seina sõitmine. Seega kaitstakse eelkõige jalakäijat. Isejuhtiva auto eelis on selles, et ta suudab oluliselt kiiremini välja mõelda kõige ohutuma tegutsemise kriisiolukorras. Teiseks muidugi suudab oluliselt paremini ka vältida kriitilist situatsiooni.

Kas tulevikus võib alkoholi tarvitanud inimene istuda isesõitva auto rooli?

Ma arvan, et üsna varsti lubatakse ka juhita autod liiklusesse, mis tähendab, et purjus inimene võib tagaistmele magama minna. Kuni sinnani on ebakainelt rooli istumine samade tagajärgedega nagu praegu.

Millised positiivseid muutusi võivad autonoomsed auto veel endaga kaasa tuua?

Autosid oleks vähem vaja – areneks autode lühirent, kus tellitud auto saabub inimese juurde ja inimene valib, kas sõita ise või lasta ennast sõidutada. Uute teede vajaduse vähenemisest oli juba juttu. Autojuhid saaksid muud moodi oma panuse ühiskonnale anda.

Kuidas hakkab teie meelest välja nägema liikluskindlustuse ja küberturvalisuse pool?

Liiklusohutus suureneb hüppeliselt. Küberturvalisus on pikas perspektiivis lahendatav ja pole nimetamisväärne probleem.

Kuidas teie meelest hakkab tulevikus näiteks välja nägema autokoolis sõidu õpetamine või polegi see enam vajalik?

Kindlasti autokool jääb, sest paljudel põhjustel (sport, autokatsetamine, väljaspool teid liiklus jms) on seda jätkuvalt vaja. 

Kas olete nõus väitega, et ühel päeval polegi enam autojuhte tarvis?

Kuigi see päev on piisavalt kaugel, on see tõesti nii.