Liigu edasi põhisisu juurde

Ekspert selgitab: kuidas auto ise otsustab

Ekspert selgitab: kuidas auto ise otsustab

Martin Eerme

Isesõitva auto otsused sõltuvad sellest, mis on talle enne selgeks õpetatud, ütleb intervjuus TTÜ mehaanika ja tööstustehnika instituudi professor Martin Eerme.

Isesõitva auto juhtimine sõltub sensoritest, radaritest ja tarkvarast. Kuidas õpetatakse arvutit autot juhtima?

Isesõitev auto ehk robotjuhitav sõiduk reageerib mistahes olukorras inimesest kiiremini ja suudab olla täpsem ning tähelepanelikum. Auto õpetamine tähendab seda, et teatud ettetulevad olukorrad ja nendele reageerimine on autole ette antud/selgeks tehtud. Teatud kriitilise infohulga ületamisel (õpetatav info) peab auto olema ise võimeline otsuseid vastu võtma. Kahjuks ei või ettetulevad olukorrad väga palju erineda sellest, mida autole on selgeks tehtud.

Kuidas käitub isesõitev auto siis, kui puudub teekattemärgistus või liiklusmärk?

Liiklusmärkide või teekattemärgistuse puudumise korral auto käitumisele ühest vastust on raske anda. Kui auto on sarnaselt joont järgivale robotile liikuma õpetatud, siis joone puudumisel ta jääb ilmselt seisma. Kui auto masinnägemine saab infot erinevatelt anduritelt, siis võib olla ei juhtu midagi. Kaldun aga arvama, et hetkeseisuga oleks auto segaduses.

Kuidas suudab arvuti matemaatiliste valemite abil otsustada, milline osapool saab rohkem avariis kannatada, kui selline olukord peaks juhuma?

Avarii korral sõltuvad kahjud kiirusest, massist ja sellest millise kohaga kokkupõrge toimub. Esiosa on projekteeritud nii, et energia neeldumine oleks maksimaalne ja kahjud seega minimaalsed. Auto erinevad piirkonnad reageerivad kokkupõrkele erinevalt ja kokkupõrge näiteks küljelt on kindlasti ohtlikum. 
Newtoni teine seadus võimaldab arvutada tekkivat jõudu. Kiirenduse arvutamisel on olulised sõidukiirus ja aeg peatumiseks. Mida kauem kokkupõrge aega võtab, seda väiksem on kokkupõrke jõud. Sellepärast ongi autodel nn põrkerauad ja muud abivahendid, et vähendada kokkupõrke energiat. Teades kokkupõrkavate autode asendeid ruumis, nende kiiruseid ja masse on võimalik hinnata kahjude suurust. Kui autole on sedasorti algoritm selgeks tehtud siis oskab auto ka hinnangut anda.

Kas olete nõus väitega, et tehnoloogia ja tehisintelligents areneb nii kiiresti, et sellega kaasnevate filosoofiliste ja eetiliste probleemide lahendamisega ei jõuta tehnikale järele?

Mina selle väitega nõus ei ole sest seni on suudetud erinevad filosoofilised ja eetilised probleemid lahendada.